Dynamik i musik handler om lydstyrken
Man skal kunne spille: Meget stille, stille og relativt stille.
Meget kraftigt, kraftigt og relativt kraftigt.
Tiltagende styrke
Aftagende styrke
5494
Når en komponist skriver musikstykker kan han notere, hvordan han ønsker musikken fremført. Han bruger nogle tegn, som er lette at læse i stedet for at skrive hele ordet.
= fortissimo / meget kraftigt
= forte / kraftigt
= mezzo forte / relativt kraftigt
= mezzo piano / relativt stille
= piano / stille
= pianissimo / meget stille
Der findes også tegn som viser at man over de næste takter skal spille mere og mere kraftigt eller mere og mere stille. Det er to tegn som kan trækkes lange. De skal nemlig følge noderne hele vejen til den ønskede lydstyrke igen forbliver den samme eller vendes til den modsatte udvikling.
crescendo  = crescendo / voksende lydstyrke
decrescendo  = decrescendo / aftagende lydstyrke
Crescendo [kræ'sjendo] betyder at vokse. Begrebet anvendes siden 1700-tallet som en betegnelse for at spille musik "med stigende styrke". Ravels berømte orkesterværk "Bolero", er grundlæggende opbygget som en langsomtvoksende crescendo.
Vi har lånt ordene fra italiensk. Italienske ord bruges tit i musik, fordi nogle af de ældste operaer er italienske. Netop i opera er det meget vigtigt med et stort orkester, der spiller meget præcist på samme måde, så man kan høre alle historiens stemninger (fx glæde, sorg eller fest). Operasangernes flotte stemmer skal høres i hele teateret, og derfor skal orkesterlyden hele tiden bakke sangerne op.
Når et orkester spiller er der altså ofte sat små p'er eller f'er ind i noderne. Orkesteret skal selvfølgelig spille ensartet og overholde det som står i noderne om lydstyrken, så det er vigtigt at alle holder øje med f'er og p'er!
Hvis der ikke er sat dynamiske tegn ind i musikken kan også dirigenten indføre dynamikken, for at opnå, at hans orkester spiller ensartet.

To dynamiklege:
 
Dirigentleg.

Pernille er dirigent.
Hun får alle 6 dynamikkort, og lægger dem i en hemmelig rækkefølge.
Alle har deres kokosnødder parat.
Pernille viser et kort ad gangen, og hele holdet spiller med den lydstyrke som passer til kortet.
Alle på holdet er rigtig gode til denne leg.
5497 5496
 
Tænd og sluk leg.

Der vælges 6 elever, som kommer til tavlen med deres kokosnødder. De 6 dynamikkort deles ud, et kort til hver. De kigger på det og gemmer så kortet rigtig godt væk i lommen.

En syvende elev kommer med op til tavlen. Hans opgave er at ordne de 6 elever, så de kommer til at stå i rækkefølgen fra fortissimo ff til pianissimo pp.

5498
Når han med fingeren trykker på skulderen af en elev spiller eleven på sine kokosnødder i den lydstyrke, som står på det uddelte kort. Med et tryk mere slukkes lyden igen. Sådan prøves alle lydene, og sorteringen kan begynde.

Her på billeder blev rækkefølgen lavet rigtigt, fordi alle de 6 elever med dynamikkort i lommen var mere end skrappe til at vise de helt små styrkeforskelle, så de også blev forskellige. Det er faktisk svært, at lave forskellene så nøjagtigt. Spiller man stille eller meget stille?

Opgaveark  Forte

Egedal Musikskole
Musikbutikken
Opdateret d. 20.3.2010